8 oktober 2014

Karins eerste en De Volwassen Taalgebruiker

Zoals ik eerder al kon melden gaat Karin Echten voor BruutTAAL leesvaardigheidstoetsen maken. Haar eerste toets vind je nu in Quayn bij je BruutTAALmateriaal, logischerwijs in de map LEZEN. Hij is bedoeld voor de brugklas, dat jaar dat je geen leesvaardigheidsonderwijs geeft, maar leerlingen veel laat lezen in 7Days zodat leerlingen bij lezen aan een prettige bezigheid denken, snel een grote woordenschat ontwikkelen en een beetje bijblijven.
Het is handig als je vooraf de begrippen hoofdgedachte en onderwerp uitlegt/bespreekt. Dat kan heel goed met de opdracht Onderwerp/Hoofdgedachte (zie Leeswerk). Het onderwerp van deze tekst is neologismen, Karin neemt zich voor om regelmatig onderwerpen die met Nederlands te maken hebben te kiezen. Dat pik je dan ook weer leuk mee.

BruutTAAL geeft je nu ook ondersteuning bij je taalbeleid en introduceert het certificaat Volwassen Taalgebruiker. Met een leerlingenpagina en een lerarenpagina kun je als school bekijken of je je leerlingen deze kans geeft en of je het op jouw school (met je coƶrdinator taalbeleid) kunt organiseren. Veel succes!

Nog een keer Fonetiek

Jehannes Reitsma, leraar Nederlands en muziek op het Odulphuslyceum gebruikt het filmpje hierboven om klank en teken op een geniale manier (los)gekoppeld te zien. Leerlingen verzinnen dan ook zelf varianten op dit thema. Niet gemakkelijk.
Een heel praktische opdracht bij dit filmpje is natuurlijk: Schrijf de twee gelijkklinkende woorden in de juiste code in het Engels en in het Nederlands. Beetje schools, maar lekker concreet.


4 oktober 2014

De SpelSpieker en Fonetiek

De SpelSpieker maakt van de uitspraak nogal een punt. Vorige week was ik op Unic in Utrecht en de sectie Nederlands was vrij unaniem in Dat Kofschip werkt inderdaad niet, maar er zijn echt volksstammen die het verschil tussen stemhebbend en stemloos niet horen. Met name Amsterdammers en Achterhoekers. (Ik zie een mooie taak voor de leraren in die gebieden)
De SpelSpieker heeft een simpele didactiek voor de werkwoordspelling en omdat ik dat zo belangrijk vind, ben ik met Lawless & Lotski (mijn webbureau) een "app" aan het ontwikkelen voor de site, speciaal voor mensen die het niet horen.
Deze app ondersteunt de didactiek van BruutTAAL: als je weet om welke categorie het gaat, kun je geen fout maken. Gebruikers typen een infinitief in en klikken dan op de vorm die ze willen zien. Dit is een flinke bak werk, dat snap je. Je wilt toch behoorlijk volledig zijn. Daarom komt er ook een knop waar gebruikers een woord kunnen aanmelden dat niet in de database staat.

Fonetiek

In het werkboek Taalkunde 1 heb ik wat kleine aanpassingen gedaan. Het blijkt dat de lettertekens niet altijd goed door googledocs verwerkt worden. Hopelijk nu wel. Ook heb ik een oefening anders vormgegeven. Leerlingen weten nu beter wat er van ze gevraagd wordt.
Daarnaast heb ik een Kahoot Fonetiek toegevoegd. Kunnen leerlingen laten zien dat ze de tekens snappen. Terwijl leerlingen hun gamepin en nickname invoeren, kijken ze naar een filmpje van Youtube waarin wat Mama Appelsap-voorbeelden voorbij komen. Een mooie link tussen klank en schrijfwijze.
Zet je geluid dus meteen aan!