Pagina's

31 juli 2019

2019-2020

Zo langzamerhand wordt BruutTAAL een serieuze zaak. Toen ik begon in 2007 zei mijn 'coach' vakdidacticus Hans Goosen (van pratenoverromanfragmenten.nl): "Als je uiteindelijk 5 scholen krijgt mag je in je handjes klappen. Voor veel leraren ben je veel te extreem."

Wat cijfers

Daar heeft Hans lang gelijk in gehad, tot 2016 waren het 5 (af en toe wisselende) scholen, maar sinds een jaar of twee zit de groei er prima in en komend jaar zijn we al met 19 Nederlandse scholen, 1 Vlaamse en 5 internationale scholen (Van Kiev tot Kaapstad). Extremen worden steeds normaler, niet alleen meteorologisch.
Het gaat vooral om havo/vwo-scholen, ook echt de doelgroep, maar een aantal scholengemeenschappen gebruikt BruutTAAL ook op vmbo-t.


Met welke devices werken BruutTAALscholen?
Gelukkig regelen scholen steeds vaker dat hun leraren de apparaten van hun leerlingen kunnen managen. Schermen leiden af, hoe je het ook wendt of keert. Een leraar moet de mogelijkheid hebben om leerlingschermen te monitoren en kinderen te helpen met concentratie en focus. Een schoolleider die wel investeert in devices, maar niet in managementsoftware zadelt zijn team op met wezenlijke problemen.
Login bij Kwizl
De digitale leeromgeving van BruutTAAL, Kwizl, maakt het inloggen simpel; leerlingen hoeven geen wachtwoord te onthouden. Ze drukken op de knop (Entree, Office 365 of Google) en zijn binnen in hun eigen account. Bijna de helft van de scholen werkt met Entree. Deze login brengt gemak met zich mee: iedere verandering in de schooladministratie (een leerling verandert bijvoorbeeld van klas) wordt meteen overgenomen in de administratie van Kwizl. Voorwaarde is wel een vlekkeloos werkende schooladministratie.

Nieuw: overzicht

Op veler verzoek zijn er nu voorbeeldleerplannen, ingedeeld op klas en niveau. Via deze link kom je bijvoorbeeld uit bij de havo klas 1, via de navigatiebanner rechts (op een mobiel onderaan de pagina) klik je door naar de andere.

Werkdrukverlaging

In mei kreeg Kwizl een nieuwe functionaliteit en van de programmeur hoor ik dat er meteen veel gebruik van is gemaakt: Paarsgewijs vergelijken. HIER lees je er meer over.

Nieuw materiaal

  • Het afgelopen halfjaar zijn natuurlijk de examens van 2018 toegevoegd aan Kwizl, voor 2020 staan die van 2019 er ook weer allemaal in, gemetadateerd en wel, zodat je leerlingen en jij echt wat hebben aan de resultaten.
  • Lesmateriaal Het coöperatief gesprek, een vorm die leerlingen samen laat werken en denken. Ieder groepslid krijgt spreektijd om tot een gezamenlijke afweging te komen. Misschien wat minder sexy dan het debat, maar zeker in deze polariserende tijden een stuk productiever.
  • Acteur, dichter, schrijver, muzikant Akwasi verleende toestemming voor lesmateriaal met zijn poëzie.
  • Voor mavo's is de opdracht Thriller toegevoegd, een voorbereiding op Mijn tekst 2.
  • De creatiefschrijvenopdracht Verhaaltijd is bedoeld voor V5-6  (eventueel H5). Leerlingen leren werken met flashbacks en prospectieve verhaalelementen naar aanleiding van een serie lugubere bomaanslagen in Duitsland.
  • De Passieve zin heeft een eigen pagina gekregen, met aanwijzingen voor het nuttige gebruik hiervan (sabotagehulpwerkwoord)
  • In Kwizl is veel nieuw Poëziemateriaal toegevoegd.
  • Bea Ros heeft weer nieuw lesmateriaal bij jeugdboeken, inclusief lange leesfragmenten toegevoegd. (Tegenwoordig heet iedereen sorry - Bart Moeyaert; Het ongemakkelijke dagboek van Henr K. Larsen - Susin Nielsen)
Inmiddels hebben alle nieuwe scholen hun nieuwe login voor BruutTAAL toegestuurd gekregen. Heb je deze zelf nog niet, informeer dan bij je sectieleider.
Voor leerlingen en leraren die vorig jaar al met BruutTAAL werkten: je login is niet veranderd.
De tijdelijke login (met EXA) komt vanaf vandaag te vervallen.

Nog een fijne vakantie en tot ziens (bijvoorbeeld op HSN 2019 in Zwolle)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten