- Nou ja, nieuw... Voor de liefhebbers wat ideeën om in de klas te werken met spreekwoorden en uitdrukkingen. Ik heb lang getwijfeld of ik er iets aan zou doen, maar een beetje gevoel voor figuurlijk taalgebruik kan geen kwaad. Of jij er iets mee wil doen, bepaal je zelf. Brugklas, lijkt me.
- De persoonlijke leeservaring is een leerlingenpagina waar ze snel (in 10 hapklare stappen) een boekverslag maken dat persoonlijk is en dat hen (eventueel twee jaar later nog) helpt hun eindgesprek/-presentatie voor te bereiden.
Sluit enigszins aan bij de essay-opdracht De jongen op de berg die lln in klas 3 doen. - In Kwizl zijn nu ook de B/K-examens verwerkt. Op verzoek. Je kunt nu in klas 2H/V en 3M leerlingen hier al mee monitoren en inzicht verschaffen. Leerlingen vinden het leuk om deze oefeningen te doen is mijn ervaring.
- Peer review, de nieuwe toevoeging bij Kwizl, daar ben ik zeer enthousiast over. Oefenmateriaal krijgt zo extra -vrij dwingende- leermomenten:
1. Lln maken de oefening en denken na
2. Lln kijken met antwoordmodel werk van een collega na
3. Lln geven elkaar feedback (en moeten dus beschrijven wat er nog geleerd moet worden)
4. Lln bespreken met elkaar de resultaten.
Punt 3 moet je je leerlingen echt aanleren: hoe geef je feedback waar iemand wat aan heeft (Niet: je bent een hoofdletter vergeten, maar: Namen krijgen hoofdletters). - Zo ben ik nu bezig met poëziemateriaal in Kwizl. Je vindt dit door te filteren op naam: poëzie.
Het materiaal stelt vragen over inhoud en vorm en combineert grammatica met betekenis. Dichters spelen wat af met grammatica, heel creatief.
Effect van deze lessen moet zijn dat leerlingen mooie versjes en gedichten intensief lezen. Samen met alle poëzie die leerlingen tijdens BruutTAALprojecten schrijven, vormt dit een mooi geheel.
Leuke bijkomstigheid: dichters zeggen vaak niet wat ze bedoelen, maar ze zeggen het wel. Mooie leesvaardigheidstraining. Ook met peer review. - Op de pagina Memorabiliae een beknopt historisch overzicht van BruutTAALs ontwikkeling.
3 mei 2018
Nieuw toegevoegd
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten