4 oktober 2014

De SpelSpieker en Fonetiek

De SpelSpieker maakt van de uitspraak nogal een punt. Vorige week was ik op Unic in Utrecht en de sectie Nederlands was vrij unaniem in Dat Kofschip werkt inderdaad niet, maar er zijn echt volksstammen die het verschil tussen stemhebbend en stemloos niet horen. Met name Amsterdammers en Achterhoekers. (Ik zie een mooie taak voor de leraren in die gebieden)
De SpelSpieker heeft een simpele didactiek voor de werkwoordspelling en omdat ik dat zo belangrijk vind, ben ik met Lawless & Lotski (mijn webbureau) een "app" aan het ontwikkelen voor de site, speciaal voor mensen die het niet horen.
Deze app ondersteunt de didactiek van BruutTAAL: als je weet om welke categorie het gaat, kun je geen fout maken. Gebruikers typen een infinitief in en klikken dan op de vorm die ze willen zien. Dit is een flinke bak werk, dat snap je. Je wilt toch behoorlijk volledig zijn. Daarom komt er ook een knop waar gebruikers een woord kunnen aanmelden dat niet in de database staat.

Fonetiek

In het werkboek Taalkunde 1 heb ik wat kleine aanpassingen gedaan. Het blijkt dat de lettertekens niet altijd goed door googledocs verwerkt worden. Hopelijk nu wel. Ook heb ik een oefening anders vormgegeven. Leerlingen weten nu beter wat er van ze gevraagd wordt.
Daarnaast heb ik een Kahoot Fonetiek toegevoegd. Kunnen leerlingen laten zien dat ze de tekens snappen. Terwijl leerlingen hun gamepin en nickname invoeren, kijken ze naar een filmpje van Youtube waarin wat Mama Appelsap-voorbeelden voorbij komen. Een mooie link tussen klank en schrijfwijze.
Zet je geluid dus meteen aan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten