
Het is bij Nederlands niet altijd gemakkelijk om vooruitgang zichtbaar te maken, maar kinderen willen nou eenmaal graag weten of ze goed bezig zijn en jullie krijgen samen een mooi inzicht in vooruitgang.
Formatief toetsen
Met formatief toetsen bevorder je het eigenaarschap van de leerlingen en dat zorgt weer voor een betere motivatie.Bij voorkeur geef je deze toetsen niet op om te leren. Het gaat er namelijk niet om dat ze de stof voor het proefwerk beheersen, nee, dit zijn onmisbare vaardigheden die je te allen tijde moet beheersen. Ga je ervoor laten leren, dan geef je een verkeerd signaal af. Beter gezegd: het goede signaal is dat je in de lessen wat kunt halen en dat je daar onmisbare kennis en vaardigheden opdoet.
Deel van het planningsscherm waar jij bepaalt hoeveel items van ieder deelonderwerp een leerling krijgt. |
Referentieniveaus
Dit gaat natuurlijk alleen maar om de simpel toetsbare vaardigheden spelling, grammatica en formuleren. Leerlingen vullen hun gereedschapskist om uiteindelijk volwassen taalgebruikers te worden. Niet alles van waarde is meetbaar(Lees dit mooie gratis boek over toetsen)Wel gemakkelijk dat je er geen nakijkwerk aan hebt (afgezien van een paar onderdelen in VWO3).
De items van de toetsen zijn aangepast aan de referentieniveaus, waarbij BruutTAAL de weg van 1F (einde basisschool) naar 2F (eind mavo, 3 havo, 2vwo) onderverdeelt in 2 niveaus: 1 en 2. HIER zie je hoe BruutTAAL omgaat met de referentieniveaus.
Laat automatisering voor je werken
![]() |
Bron: http://gkronikos.blogr.lt/telegrama-is-menulio/ |
Veel toetsen, weinig nakijken. Leerlingen scoren graag, laten graag zien wat ze kunnen. Je device geeft je die mogelijkheid. Weet je niet goed hoe je Quayn en BruutTAAL in jouw situatie optimaal laat renderen, neem dan contact op. In een middag ben je toetsdeskundige.
De komende drie weken kan dat contact wat moeizaam verlopen. Zomerstop, je weet.
De komende drie weken kan dat contact wat moeizaam verlopen. Zomerstop, je weet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten