3 augustus 2015

Computers in de klas, geen wondermiddel

Misschien een beetje raar van deze kant, maar begin nooit aan computers in de klas als je niet organiseert dat de apparaten meerwaarde hebben. Dát ze die kunnen hebben is helder, maar uiteindelijk komt het gewoon aan op een leraar die zijn vak beheerst en die kinderen de mogelijkheid geeft om zich te ontwikkelen.

Digitaal materiaal, wees kritisch

Valerie Straus schreef in The Washington Post een artikel met daarin onder andere 5 vragen die je aan digitaal materiaal zou moeten stellen.
  1. Zijn kinderen/leerlingen belangrijker dan winst?
  2. Is de onderneming opgericht door ervaren leraren die onderwijs daadwerkelijk verbeteren?
  3. Werken de ontwikkelaars samen met leraren om het product beter te maken?
  4. Stimuleert de methode motivatie, nieuwsgierigheid en leergierigheid (of ben je vooral bezig met standaarden, toetsen, data verzamelen)?
  5. Stimuleert de methode hogere-orde-leren en kritisch denken (of vooral lagere-orde-leren met reproductie en zonder blijvend begrip)?
Lees het hele artikel.

Met een apparaat zijn kinderen sneller afgeleid

75% van de leerlingen zegt dat zij in de klas minder tijd aan studeren besteden als zij een apparaat tot hun beschikking hebben. Als meest afleidend aspect in het klaslokaal wordt de laptop van de medestudent genoemd, daarna de eigen laptop.
Moet je daarom de apparaten uit je klas weren? Het is zeker een optie die het overwegen waard is. Belangrijk lijkt wel dat je een duidelijk plan hebt met de inzet van een apparaat. Zomaar een laptop op de bank vergroot het leereffect zeker niet. Aantekeningen maak je het best op papier, luisteren doe je ook met je ogen.

Bronpagina is helaas afgesloten door Washington University (18-8-2015)

T i p s

  • Organiseer ook fysiek apparaatloze momenten (Kleppen dicht, Scherm naar beneden, Mobiel inleveren of in de tas) waardoor je kinderen echt de gelegenheid geeft om aandacht te hebben.
  • Organiseer leren met elkaar. Ontwerp gespreksopdrachten, die samenwerking bevorderen en last hebben van apparaten.
  • Gebruik de meerwaarde van het apparaat: dataverwerking, literatuuronderzoek, verslaglegging, controlevragen (Socrative, Kahoot, Mentimeter), geconcentreerd individueel werk (stilte!).
  • Bespreek met je leerlingen je apparaatbeleid. Je zult merken dat zij op school zitten om te leren en ook zij willen dat dat zo goed mogelijk verloopt. Zij hebben (net als wij overigens) niet altijd de discipline om te doen wat goed voor ze is. Jij bent dan de leraar die kinderen helpt hun doelen te bereiken door het leren te organiseren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten