4 januari 2019

De beste wensen

2019 begint, tijd voor een update.

Jeugdliteratuur

Sinds een jaar of vijf werk ik fulltime op een havo, terwijl ik daarvoor 10 jaar uitsluitend vwo-klassen had. Wat me steeds duidelijker wordt: leerlingen zijn op 4 (en velen ook op 5) havo nog niet toe aan volwassenenliteratuur. Dit jaar heb ik twee leerlingen op 4 havo die nu nog 14 zijn (klas overgeslagen op de basisschool), maar gemiddeld beginnen ze als 15-jarige aan de bovenbouw en doen ze examen als 17-jarige. Emotioneel moet er nog veel gebeuren voor ze "eenvoudige" boeken als Birk en Dagen van gras kunnen waarderen.
Ik vroeg op Twitter en Facebook naar een bron waar ik literaire boeken voor deze leeftijdsgroep zou kunnen vinden. Die was er niet echt, maar door tips ben ik bij Jaap Leest uitgekomen en met toestemming van Jaap Friso heb ik zijn recensies met een 8 of hoger verwerkt op deze pagina's. Ik heb een verdeling gemaakt van 12-16 (Nederlands of vertaald) en Young Adult (alleen Nederlands)
Je kunt als leraar niet alles lezen, maar je kunt nu wel leerlingen die er in de 4e nog niet aan toe zijn om volwassenenliteratuur te lezen mooie alternatieven bieden.

Bea Ros

Bea heeft eerder lesmateriaal voor BruutTAAL gemaakt naar aanleiding van de boeken die genomineerd waren voor de BruutTAAL Gouden Lijst. Dat beviel zo goed in de klas dat ze vanaf nu iedere maand bij een actueel literair jeugdboek lesmateriaal aanlevert. De laatste nieuwe toevoeging:
Wilma Geldof - Het meisje met de vlechtjes compleet met een lekker lang leesfragment (30 pagina's).
Je vindt het lesmateriaal op de pagina Boekfragmenten (in Prozawerk). Leerlingen vinden de fragmenten door het woord Boekfragmenten in het zoekscherm te typen.
Samen in de klas literatuur lezen helpt je om te werken aan de literaire ontwikkeling van je leerlingen. Groot voordeel: je weet zeker dat ze het fragment gelezen hebben; je was erbij.

LEZEN

In het vakblad voor jeugdliteratuur LEZEN een interview met Ted van Lieshout en mij over leesmotivatie. Het hele tijdschrift kun je hier inkijken, met op pagina 4-6 het interview We moeten alles doen om tieners aan het lezen te krijgen:


Samentrekking

Er stond her en der wel wat informatie over samentrekking op de site, maar op verzoek van Lukas van het Jacob Roelandslyceum in Boxtel heb ik een eigen pagina gemaakt, waardoor een en ander wat meer samenhang vertoont.
Mis je iets op BruutTAAL dan is een vraagje vaak genoeg.

Examens 2018

Zoals je inmiddels gewend bent staan in januari alle examens van het voorgaande jaar in Kwizl. Omdat alle vragen gemetadateerd zijn kun je zinnig, formatief en persoonlijk werken. De examens zijn opgeknipt in handige delen, dit werkt lekker in organisatie van 50 minuten.
Nieuw is een introductiemiddag voor leraren die hun examenvoorbereiding voor het eerst met Kwizl gaan doen. Deze middag vindt plaats op 17 januari in Tilburg. Hij is gratis mits je je aanmeldt. Je kunt zelfs na de introductiemiddag pas beslissen of je het betaalde examenabonnement aangaat.

Tot slot

De beste wensen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten