De schrijfwedstrijd die eraan verbonden is (inzenden tot 15 november) laat leerlingen mooie teksten schrijven, de -door uitgevers gratis ter beschikking gestelde- lange leesfragmenten zijn heerlijk om mee te werken in de klas.
En dan zijn daar ook nog die mooie lessuggesties die Bea Ros en Nicky den Boer (ex-Leesplein) bij ieder fragment maakten.
Een cadeautje van BruutTAAL aan iedere leraar Nederlands.
Clasine van Dorst (van Sexy Nederlands) deelde op Facebook haar mooie gecombineerde kunst-poëzieles en met wat minimale aanpassingen kon ie op BruutTAAL.
In Levende Talen Magazine 2018/4 schreef Jacques van den Oever een artikel over het belang van veel schrijven voor de schrijfontwikkeling, Echt schrijven!. Zijn schrijfrecept en de 60 bijbehorende opdrachten mocht ik overnemen en daar ben ik blij mee. Mooi materiaal voor klas 4,5,6 (h)/v, Jacques, bedankt.
En behoorlijk fantastisch: van De Correspondent mogen we hun artikelenbundel Dit was het nieuws niet gebruiken als lesmateriaal. Je vindt hem op de pagina Vragen zijn interessanter dan antwoorden.
Zelf ook nog iets gedaan?
Zeker. Twee nieuwe projecten die raken aan literatuurgeschiedenis en literaire en persoonlijke ontwikkeling. In Verzet maken leerlingen kennis met Multatuli en Van den vos Reynaerde en beluisteren ze actuelere songteksten die wat te zeggen hebben.
In Verhaalstructuur maken leerlingen kennis met Vondel en de klassieke aristotelische verhaalstructuur en gaan ermee aan de slag in actuele films en teksten.Op de openbare pagina Parodie (alle theorie is altijd openbaar; wachtwoord vergeten mag geen excuus zijn om niet te leren) vinden leerlingen uitleg over dit humoristische fenomeen.
Examens 2018 in Kwizl
De eindexamens leesvaardigheid BK/GT/H/V van het eerste tijdvak van 2018 staan alweer -gemetadateerd- in Kwizl onze digitale, formatieve toptool. Tijdvak 2 staat er uiterlijk in januari in. Dan komt ook weer het proefabonnement voor examenklassen beschikbaar: formatief werken aan een goed examenresultaat, ipv doelloos oefenen.
Nieuwsgierig naar BruutTAAL?
Werken je leerlingen met een eigen apparaat, dan moet je BruutTAAL bekijken, een betekenisvolle, digitale, formatieve methode Nederlands die werk maakt van het klassenklimaat; niemand wordt leraar Nederlands omdat ie graag met computers werkt.
Op 1 november ben ik op de OMO-ictodag in Tilburg en op 16 en 17 november op Het Schoolvak Nederlands in Brussel. Kom daar eens je licht opsteken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten