5 september 2015

Veel nieuw materiaal

Omdat de eerste BruutTAALschool nu in de bovenbouw zit, heb ik weer veel nieuw materiaal toegevoegd. In de onderbouw zijn leerlingen vaak met poëzie bezig. Dat mondt in de bovenbouw uit in de pagina's Poëzie waarderen en Poëzieanalyse. Op de lerarenpagina's is lesmateriaal toegevoegd voor het analyseren van poëzie.
Joe Camel, de schaamteloze advertorial die
zo kinderen waarschuwde niet te gaan roken.
De leespagina's zijn uitgebreid met argumentatieonderwerpen, ook heb ik rechts een navigatieblokje gemaakt, waardoor leerlingen snel van de ene naar de andere pagina kunnen en meer overzicht hebben. De Advertorialopdracht doet het uitstekend bij de leerlingen.
Leesvaardigheid bovenbouw verzandt snel in werken met examenteksten. Killing. De Leesgroep laat leerlingen op een persoonlijke manier hun leesvaardigheid verdiepen. De klas als groep is erg belangrijk. Samenwerking op niveau, woordenschat- en interesseontwikkeling.
Bij schrijfvaardigheid is Het Themanummer een bovenbouwopdracht waar leerlingen maanden aan werken: ze bouwen een leesdossier op, herschrijven teksten na peer review, en zoeken een echte opdrachtgever om uiteindelijk een gedrukte glossy gefinancierd te krijgen. Schrijven voor het echie, niet alleen voor de meneer.
Het havo-examen van 2015 is alweer (voor een deel) verwerkt in Quayn (BruutTAALs digitale leeromgeving) en daar kun je weer formatief mee aan de slag: weinig nakijken, veel informatie voor jou en je leerlingen.
In de SpelSpiekerApp zijn weer een paar mooie woorden toegevoegd, onder andere bingen, bingewatchen en bitchslappen. Een teken des tijds, helaas ;-).

Nieuwsbrief: Wie zijn billen brandt


De nieuwsbrief van augustus (overigens de eerste dit kalenderjaar) is prima ontvangen. Jammer dat twee links niet werkten: De pagina van Washington University met veel onderzoek over het gebruik van devices in de klas was door deze instelling uit het openbare deel weggehaald. Pech. De andere link was niet door mij gecontroleerd. Dom. Je kwam daardoor niet HIER, terwijl getuige het aantal klikken (ja, Big Brother is watching you) mensen wel belangstelling hebben voor formatief toetsen.
Ik heb geen correctie nagestuurd om mailboxen niet te overbelasten en zit gewoon op de blaren.
Op de Levende Talendag (6 november, Utrecht) kun je overigens een workshop van mij volgen over Gemotiveerde leerlingen door formatief toetsen. Tot dan dan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten